مصدق سهاک

تحلیل‌گر مسایل سیاسی و اقتصادی
وی در کابل متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع ماستری در اقتصاد ادامه داده است. از وی تحلیل‌ها و مقالات زیادی در رسانه‌های معتبر به‌نشر رسیده است.

 نظریات و تبصرها بر مقالات: 20   میزان بازدید کننده گان: 0٪  
fb محل بحث نظر
پیوند سیاسی عطاء و غنی

شکل گیری اتحادها و پیوندهای سیاسی در افغانستان طوری است که یک شبه اتفاق می اُفتد و یک شبه بادی از راه می رسد و رشته ی لرزانِ این پیوندها را از هم می گسلد و از بیخ و بن به ورطه ی نابودی می کشاند. چون اساسِ این اتحادها و صف‌بندی ها به تارِ ضعیفِ خانه ی عنکبوت که همانا منفعت، پول، مقام و کرسی است، گره زده شده. این حالت باعث گردیده که در تاریخ فعالیت جریان های سیاسی افغانستان یک اتحاد دوام دار و تعریف شده را نتوان سراغ کرد. از همین رو، بسیاری ها سیاسیون افغان را "لحظه یی" و به قول عام "مطلب‌ شناس" خطاب می کنند.

05/13/2017

نیروی بیشتر، جنگ بیشتر و خون ریزی بیشتر!

در هفته های اخیر، تعدادی از بلندپایه ترین مقامات نظامی امریکا در افغانستان گفته اند که برای پیروزی در جنگ افغانستان، نیاز به اعزام نیروهای بیشتر در این کشور دیده می شود. جنرال نیکلسون، فرمانده کُل نیروهای خارجی در افغانستان، جنرال جان مک‌ کین، رییس کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا و جنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا در جلسات مختلف، یک پیام واحد را به رهبران دولت امریکا مخابره کرده اند که ما در افغانستان "در بُن بست قرار داریم" و وضعیت کنونی افغانستان "منجر به شکست استراتیژیک می شود". بناً با ارسال چند هزار نیروی بیشتر نظامی به افغانستان، اوضاع را تغییر دهیم.

04/12/2017

جایگاه روسیه در کجای تحولات افغانستان است؟!

اگر نقش روسیه را بعد از سال ۲۰۰۱م در افغانستان به تحلیل بگیریم، ما شاهد دو دوره ی متفاوت از نقش روسیه در تحولات افغانستان می باشیم. روس ها تا سال ۲۰۱۴م، نقش حاشیه یی و تا حدود زیادی نظاره گر تحولاتِ افغانستان را داشتند، چون تهدیدی خاصی را از جانب افغانستان احساس نمی کردند. ولی بعد از امضای پیمان امنیتی میان افغانستان-امریکا و تداوم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بر اساس این پیمان و استقرار در نُه پایگاه نظامی، و در کنار این، حضور داعش در منطقه و ناامنی های شمال؛ ما شاهدِ نقش متفاوتِ روسیه در افغانستان هستیم.

03/15/2017

بُن بست نظام فعلی: چه نظامی می تواند بدیل باشد؟

این روزها سروصداهای زیادی برای تغییر نظام فعلی به گوش می رسد. عبدالله عبدالله، صلاح الدین ربانی، جنرال دوستم، عطامحمد نور و تعدادی دیگری از رهبران خواهان تغییر نظام متمرکز فعلی به نظام غیر متمرکز می باشند و اذعان می کنند که «تجربه نظام متمرکز به بُن بست رسیده و باید نظام غیر متمرکز پیاده گردد.»

12/20/2016

قیمت خون یک افغان چند است؟!

ملل متحد در گزارشی اخیر خود گفته است که در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی دست کم ۱۶۰۱ فرد ملکی کشته و ۳۵۶۵ تن دیگر زخمی شده اند. از این میان تقریباً یک سوم تلفات را کودکان تشکیل می دهند. هم چنان در یکی از مرگ بارترین حملات در دهمزنگ کابل نزدیک به 400 تن کشته و زخمی شده اند.

10/30/2016