روابط روسیه با طالبان، علیه داعش پاک- افغان
04/22/2016 | سیف الله مستنیر

    جالبیت   |  

3.1

5/


ارزیاب کنندګان:9


وزارت دفاع افغانستان می گوید که ایجاد همچو روابط با طالبان قابل قبول نیست. از سوی دیگر طالبان با پخش خبرنامه که به رسانه ها نیز ارسال گردیده می گوید که برای اتمام اشغال امریکایی در افغانستان به ممالک مختلف روابط داشته و این روابط ادامه خواهد داشت، زیرا این حق مشروع طالبان است، در ادامه می افزایند: "در خصوص مبارزه علیه داعش به همکاری کسی نیاز نداریم و نه هم با کسی تماس گرفته ایم." این اولین بار است که دیپلومات ارشد روسی به گونه رسمی ازاین روابط خبر می دهد.

گرچه اکنون به همگی واضح شده است که امریکا تنها برای ازبین بردن "تروریزم" افغانستان را اشغال نه کرده، بلکه درین موقعیت ستراتیژیک برای حضور دایمی خود با دولت دست نشانده افغانستان قرارداد های امنیتی و ستراتیژیکی را امضا نموده و پایگاه های نظامی طویل المدت را بدست آورده است. واضح است که امریکایی ها برای استراحت کردن به پایگاه های نظامی خود نیامده است، بلکه برای حفظ و توسعه قدرت جهانی و استعمار منابع موجود در منطقه اهداف ستراتیژیک خود را به شکل تدریجی تعقیب می نمایند. یکی از اهداف استراتیژیک امریکا در منطقه محاصره روسیه و دیگر استعمار منابع زیرزمینی هایدروکاربنی در حوزه بحیره کسپین می باشد.

بناءً تا سال 2014م هدف امریکا بدست آوردن پایگاه های دایمی در افغانستان بود و ظاهراٌ روسیه موجودیت امریکا وناتو را جهت مبارزه با مواد مخدر و "تروریزم" را لازم می دانست و با به کار انداختن تمام ظرفیت های سیاسی خود می خواست امریکا وناتو را در قضیه افغانستان مصروف نگهدارد. روسیه با استفاده ازین فرصت سعی می نمود برای پیشرفت اقتصاد داخلی، توسعه صنعت و سلاح  پلان های بزرگ اقتصادی و انکشافی صنعت و سلاح سازی را به پیش برد. اما امروز امریکا اهداف اساسی خود را در افغانستان به دست آورده و حالا میخواهد ازین جا اهداف منطقه یی خود را تعقیب نماید. بناءً به وسیله حکام و نظام های خاین افغانستان و پاکستان سعی می نماید تا در مناطق ناامن افغانستان هماهنگی و فعالیت برای گروه های مسلح همچو داعش پاکستان – افغانستان جهت ناامن ساختن آسیای مرکزی زمینه سازی کند.

روسیه هم تصمیم امریکا را دقیقاً درک نموده زیرا در زاویه سیاست خارجی خود از حساسیت کامل کار می گیرد. همچنان در 15 دسامبر2015م تاس آژانس خبری روسیه خبر داد که سرپرست وزارت دفاع افغانستان معصوم ستانکزی و مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری حنیف اتمر توسط چرخبال های می-17 جنگجویان داعش را به مرزهای تاجکستان و ترکمنستان انتقال می نماید. این آژانس می افزاید در 30 ام نوامبر یک هلیکوپتر حامل سلاح در ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس نشست نموده و به جنگجویان داعش اسلحه توزیع نموده است. همچنان معاون اول ولسی جرگه افغانستان ظاهر قدیر چندین بار ادعا کرد که حنیف اتمر با داعش همکار است و حکومت افغانستان را به چالش کشیده است. وی درحالیکه که یک حلقه سی دی در دستش بوده  ادعا داشت اگر رازها این سی دی فاش شود دولت سقوط خواهد کرد. بعد ازین در 22 ام دسامبر ضمیر کابلوف به رسانه های روسی اظهار نمود که: "داعش در تلاش است تا طالبان را زیر کنترول خود بیاورد، جنگجویان داعش از مناطق شرقی توسط طیارات چینوک به ولایات شمالی انتقال داده می شوند و چنین طیارات در  اختیار اردوی افغانستان نیست، طالبانی که به داعش همکاری نمی نمایند توسط طیارات بی پیلوت هدف قرار داده می شوند و طالبانی که همکار داعش هستند با مشکل روبرو نیستند."

در آستانه کنفرانس شانگهای صدراعظم روسیه دیمتری میدویدوف حین ملاقات از رییس اجرایی حکومت افغانستان داکتر عبدالله عبدالله خواست به مسکو سفر نماید و به خاطر اظهارات بعضی مقامات افغان که گفته بودند جنگجویان داعش توسط بعضی مقامات وزارت دفاع و شورای امنیت افغانستان به آسیای مرکزی فرستاده می شوند وضاحت دهد. درین رابطه داکتر عبدالله عبدالله اظهار نمود که به زودترین فرصت به روسیه سفر خواهد نمود و به آن ها اطمینان خواهد داد که از طرف افغانستان به روسیه هیچ خطری مستقیم متوجه نیست.

ازین رو داعش در منطقه توسط خیانت رهبری دولت های پاکستان و افغانستان جهت فشار بر طالبان و رسیدن اهداف امریکا به وجود آمده، که چندی پیش بخش بزرگ طالبان را در آغوش ایران واگذار نموده و حالا روسیه ادعای همکاری با طالبان را بر ضد داعش اظهار داشت. اما وعده تجهیزات نظامی که روسیه با دولت جان کری داده است، می خواهد آنرا منبعد به آرامی به شکل تجارتی انجام دهد.

این بدان معنی است که روسیه در خصوص مبارزه علیه داعش پاکستان-افغانستان به عوض همکاری با دولت دست نشانده جان کری در افغانستان به طالبان اتکا نموده است و روسیه می خواهد به امریکا بفهماند اگر امریکا برای تهدید نمودن روسیه گروه داعش پاک-افغان را ایجاد می نماید، روسیه هم می تواند باالنوبه با طالبان جهت مقابله با امریکا کمک و همکاری نماید. پس یک بار دیگر مانند گذشته گروه های مسلح به جای حل مشکلات امت توسط نظام اسلامی از طرف ممالک استعماری برای جنگ های نیابتی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

سیف الله مستنیر

 

 


    جالبیت  
|  

3.1

5/


ارزیاب کنندګان:9



   ارسال نظر